Deze digitale handleiding is tot stand gekomen vanuit een vraagstuk uit de praktijk. Een vraag naar hoe leerkrachten programmeren kunnen introduceren in alle bouwen van een basisschool binnen de Apple omgeving.
Het aanbod in de Programeerlijn, bestaande uit de apps en activiteiten met daarbij de instructies dienen als startpunt, hulpmiddel en inspiratie. Het aanbod bevat een trapsgewijze opbouw in moeilijkheidsgraad onderverdeeld in onderwerpen. Het stelt iedereen die dat maar wil in de gelegenheid om een eigen invulling te geven aan de lijn. En waar dat wenselijk is, aan te vullen, uit te breiden etc. Iedere leerkracht kan hierin eigen keuzes maken.
Er is gekozen om voor begrippen die terugkomen in de apps/platformen en niet voor de begrippen die overeenkomen met de inhoudslijn Digitale geletterdheid van SLO (2018). De reden hiervoor is om de leerlijn goed praktisch toepasbaar te maken voor leerkrachten, met eenduidige en herkenbare begrippen. Op deze pagina onder het kopje “Doelen Programeerlijn” is per bouw opgenomen aan welke computational thinking doelen worden gewerkt.
Doelen leerkracht
Na het doorlopen van deze digitale handleiding heeft de leerkracht de volgende doelen behaald:
- De leerkracht heeft een account aangemaakt in de per bouw gekoppelde app;
- De leerkracht heeft leerling accounts aangemaakt in de per bouw gekoppelde app;
- De leerkracht heeft programmeren met behulp van deze digitale handleiding geïntroduceerd in de klas;
Doelen leerlingen
Aan de hand van de inhoudslijn Digitale geletterdheid van SLO (2018) staat hieronder beschreven aan welke doelen de leerlingen werken. Er is gericht gekeken naar de doelen van Computational thinking, denkvaardigheden en technologie richting programmeren.
Onderbouw
- Unplugged activiteit 1 Coderen op de kralenplank:
- opdelen van een eenvoudige taak in deeltaken
- uitvoeren van een taak door stap voor stap een reeks handelingen uit te voeren
- Unplugged activiteit 2 Vakken op de vloer:
- plaatsen van (deel-)opdrachten in een logische volgorde
- opvolgen van logische reeksen van instructies (zowel sequentieel als herhalend)
- geven van een reeks instructies aan een ander (mondeling of via symbolen) voor het uitvoeren van een bepaalde taak
- op volgorde zetten van instructies of regels (als basis van een sequentieel algoritme)
- begrijpen dat bepaalde reeksen een logische ordening kennen
- Plugged activiteit 1 Programmeren in Code Karts:
- beseffen dat een computer een taak eindeloos kan herhalen (bijv. in oefeningen)
- uit een reeks halen van een foute stap of instructie en deze vervangen door een juiste
- voorspellen van gedrag bij de werking van simpele (computer- )programma’s door logisch te redeneren − plaatsen van (deel-)opdrachten in een logische volgorde
Middenbouw
- In het werken met de app CodeSpark komen de volgende doelen aan bod:
- verkennen of een probleem opgelost kan worden met een computer
- opdelen van een taak in enkele deeltaken
- plaatsen van deelopdrachten in een logische volgorde
- kennismaken met de betekenis van het begrip ‘algoritme’
- ervaren dat een algoritme een lijst van instructies is die leidt tot een bepaald resultaat
- begrijpen dat computerprogramma’s iets uitvoeren door het volgen van precieze en ondubbelzinnige instructies
- ervaren hoe complex het is om echte problemen op te lossen door middel van algoritmes als basis voor een programma
- representeren en communiceren van een algoritme door middel van codes en symbolen
- gebruik maken van een ‘als-dan’ constructie bij het beschrijven van stappen in een proces
- creëren van eenvoudige reeksen van instructies die leiden tot een bepaald doel
Bovenbouw
- Unplugged activiteit les 1:
- verbinden van het begrip ‘algoritme’ aan alledaagse situaties
- ervaren dat een beschrijving van een algoritme helder kan lijken maar wellicht nog steeds verkeerd ‘begrepen’ kan worden (door een ander of door de computer) en vraagt om een duidelijker formulering
- In het werken met het platform code.org komen de volgende doelen aan bod.
- onderzoeken op welke manier (een onderdeel van) een computerprogramma kan ondersteunen bij een telkens terugkerende taak of handeling
- maken van een herbruikbaar algoritme voor een probleem
- beoordelen van verschillende algoritmes op werking en bruikbaarheid in een bepaalde situatie
- verklaren van de werking van eenvoudige algoritmes door logisch redeneren
- ontdekken van fouten in algoritmes door logisch te redeneren en verbeteren hiervan (debugging)
- opdoen van praktische ervaring met een programmeeromgeving (software)
- beschrijven van een herhalingslus met een vast aantal herhalingen
- ervaren dat een beschrijving van een algoritme helder kan lijken maar wellicht nog steeds verkeerd ‘begrepen’ kan worden (door een ander of door de computer) en vraagt om een duidelijker formulering
- ontwikkelen en schrijven van eenvoudige computercode